Senaste inläggen
1. Tror du på en skapare?
2. Tror du på något annat, t.ex större än oss själva, eller en osynlig kraft som påverkar oss?
3. Kan du tänka dig att någon situation skulle ifrågasätta din tro?
4. Kan samtal mellan olika representanter för andra religioner hota din tro?
5. Kan du se något socialt hinder till möten mellan olika religioner?
6. Skulle du kunna tänka dig att deltaga i ett mångreligiöst sammanhang?
7. Om man byggde ett multireligiöst centrum i din stad. Tror du att din grupp skulle ha intresse av att delta? (Eller är det fullständigt onödigt, kan man t.ex ha dialog utan ett gemensamt centrum)
8. Det finns i Sverige i dag en stor mängd människor som inte betraktar sig som religiösa, men som tror på något… Kan dom hitta en neutral plats för sitt andliga behov eller sökande efter ”sin” religion på en sådan plats?
9. Kan man tänka sig platsen som ett begravningskapell liknande den i Landvetter och i Skara? Mångreligiös/ickereligiös
Man läser böcker i dom ämnen som kan ge information;
Sedan måste man bekanta sig med andra religioner, och ställa frågor. Jag har ett antal frågeformulär beroende på vem jag skall intervjua; ett för religiösa ledare och offentliga personer, ett för anomyma lite djupare frågor och ett litet för tex försäljare som ringer till mig. Då gör jag en överrenskommelse att jag lyssar på vad dom vill sälja om jag får ställa några korta frågor, det brukar gå bra, listigt va!
Jag ser framför mig en byggnad, vid älvstranden. Ett öppet hus som alla oavsett religiös tillhörighet kan besöka, även dom som saknar tro eller religion. En plats som endast har universiella symboler, ljus, blommor, vatten. Och som är spartanskt inredd med ett stort fönster ut mot älven, en plats för kontemplation och möte med det heliga. Byggnaden delas av de kyrkor och samfund som är representerade i Göteborg och toleransen för deltagandet skall vara stor.
I ingången finns ställ med brochyrer och information om respektive kyrkas gudstjänsttillfällen.
Det kan hyras för borgerliga begravningar, poesikvällar, musikarrangemang förutom dom inbokade gudstjänsterna. Huset har bås som hyrs av varje församling med deras respektive sakrala utrustning. En anställd vaktmästare håller centrat öppet. Utöver var och ens egna möten så inbjuder huset till gemensamma aktiviteter och religionsdialogmöten, samt möten utöver dom rent religiösa frågorna t.ex integration, miljö, säkerhet och rättvisefrågor
Dialoger världen över befrämjar dom abrahamistiska religionernas tankegångar att göra främlingar till sina vänner. Kanske det viktigaste skälet är att vi tillsammans kan slå hål på den moderna föreställningen att ”Religion är orsak till alla konflikter”
Utmaningen att urskilja utan att vara rädd för att bli påverkad visste redan Jesus behovet av ”Bliv beprövade växlare” sa han och menade att vi skulle vara lyhörda för vad varje tid har för förutsättningar för att förmedla det dubbla kärleksbudet (Förutom att älska Gud, älska din nästa såsom dig själv) Paulus sa: Pröva allt behåll det som är gott. Många religioner har den gyllene regeln,
och de abrahamistiska religionernas gemensamma fredsbud är förankrat i det judiska gamla testamentet, den kristna bergspredikan och koranens fjärde sura.
Vi vet dock att det är många svåra frågor som måste behandlas varligt. Min tro är dock att det finns en god grund att vi skall kunna överbrygga motsättningar, både konstruerade och sådana som bara beror på okunskap och främlingsfientlighet för framgångsrika dialoger över religionsgränserna.
Att det t.o.m är nödvändigt ur säkerhetspolitisk synvinkel.
Praktiskt finns det många frågor att fundera över, skall byggnaden betalas av EU-medel?
Min största inspirationskälla har varit min församling, Brämaregården, och Göteborgs stifts arbete med religionsdialogfrågor.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | ||||||||
3 | 4 | 5 |
6 |
7 | 8 | 9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 | 16 |
|||
17 |
18 | 19 | 20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
|