Direktlänk till inlägg 27 oktober 2008
Jag ser framför mig en byggnad, vid älvstranden. Ett öppet hus som alla oavsett religiös tillhörighet kan besöka, även dom som saknar tro eller religion. En plats som endast har universiella symboler, ljus, blommor, vatten. Och som är spartanskt inredd med ett stort fönster ut mot älven, en plats för kontemplation och möte med det heliga. Byggnaden delas av de kyrkor och samfund som är representerade i Göteborg och toleransen för deltagandet skall vara stor.
I ingången finns ställ med brochyrer och information om respektive kyrkas gudstjänsttillfällen.
Det kan hyras för borgerliga begravningar, poesikvällar, musikarrangemang förutom dom inbokade gudstjänsterna. Huset har bås som hyrs av varje församling med deras respektive sakrala utrustning. En anställd vaktmästare håller centrat öppet. Utöver var och ens egna möten så inbjuder huset till gemensamma aktiviteter och religionsdialogmöten, samt möten utöver dom rent religiösa frågorna t.ex integration, miljö, säkerhet och rättvisefrågor
Dialoger världen över befrämjar dom abrahamistiska religionernas tankegångar att göra främlingar till sina vänner. Kanske det viktigaste skälet är att vi tillsammans kan slå hål på den moderna föreställningen att ”Religion är orsak till alla konflikter”
Utmaningen att urskilja utan att vara rädd för att bli påverkad visste redan Jesus behovet av ”Bliv beprövade växlare” sa han och menade att vi skulle vara lyhörda för vad varje tid har för förutsättningar för att förmedla det dubbla kärleksbudet (Förutom att älska Gud, älska din nästa såsom dig själv) Paulus sa: Pröva allt behåll det som är gott. Många religioner har den gyllene regeln,
och de abrahamistiska religionernas gemensamma fredsbud är förankrat i det judiska gamla testamentet, den kristna bergspredikan och koranens fjärde sura.
Vi vet dock att det är många svåra frågor som måste behandlas varligt. Min tro är dock att det finns en god grund att vi skall kunna överbrygga motsättningar, både konstruerade och sådana som bara beror på okunskap och främlingsfientlighet för framgångsrika dialoger över religionsgränserna.
Att det t.o.m är nödvändigt ur säkerhetspolitisk synvinkel.
Praktiskt finns det många frågor att fundera över, skall byggnaden betalas av EU-medel?
Min största inspirationskälla har varit min församling, Brämaregården, och Göteborgs stifts arbete med religionsdialogfrågor.
De pace Fidei Platsen är rådslag mellan Gud i himmelen, ängeln Gabriel och tillkallade representanter för varje nation, erfarna och visa. Uppgiften är att diskutera fram den bästa religionen som kan åstadkomma evig fred. Orsaken till mötet är en spl...
Mission och dialog: Missio betyder sändning att; frambära ett glädjebudskap till de fattiga, förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge förtryckta frihet (Luk 4:18) Missio dei; att vara ett teck...
Mattias Gardell, Professor i religionshistoria, en flitig författare och debattör i samhällsfrågor som har med religion att göra, har skrivit en ny bok ” Tortyrens återkomst” Tortyr har blivit vardag i Förenta staternas krig mot terroris...
En sammanfattning av Helene Egnells artikel 080824 Hon vill diskutera Svenska kyrkans identitet som folkkyrka i dagens mångreligiösa samhälle, och om man kan spåra någon strategi eller mönster med anledning av svenska kyrkans missionsuppdrag, dvs....
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
|||
27 | 28 |
29 | 30 | 31 | |||||
|